Porady

5 pomysłów na smaczne i zdrowe kolacje dla niemowlaka

Autor Elżbieta Głowacka
Elżbieta Głowacka27.08.20234 min.
5 pomysłów na smaczne i zdrowe kolacje dla niemowlaka

Niemowlęta rozwijają się w bardzo szybkim tempie, dlatego wymagają zbilansowanej diety dostarczającej wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Wśród wielu posiłków, które otrzymują maluchy, kolacja odgrywa bardzo ważną rolę. Powinna być lekkostrawna, aby ułatwić trawienie przed snem, ale także pożywna i pełnowartościowa. Oto 5 pomysłów na zdrowe i smaczne kolacje, które zaspokoją apetyt niemowlaka i dostarczą mu cennych witamin i mikroelementów.

Zdrowe tłuszcze dla mózgu i wzroku

Olej lniany

Olej lniany to doskonałe źródło omega-3, które wspiera prawidłowy rozwój mózgu i wzroku u maluchów. Można go dodać do sałatek, smoothie, twarożków czy kaszek na kolację. Zawiera cenne kwasy tłuszczowe ALA, które organizm niemowlęcia wykorzystuje do produkcji DHA odpowiedzialnego za pracę mózgu.

Olej rzepakowy

Olej rzepakowy dostarcza niemowlęciu nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, witaminy E oraz witaminy z grupy B. Można go używać do smażenia i duszlenia warzyw, dodawać do surówek, potraw z jajek czy kaszek.

Olej z awokado

Olej z awokado to prawdziwa bomba zdrowych tłuszczów i antyoksydantów dla malucha. Zawiera dużo witaminy E, potasu, luteiny i karotenoidów. Świetnie nadaje się do sałatek, past warzywnych, do smarowania pieczywa.

Warzywa pełne witamin i minerałów

Marchew

Marchew to obowiązkowe warzywo w dietcie niemowlaka. Dostarcza beta karotenu, witamin C, K, B, potasu, wapnia i błonnika. Można podawać maluchowi gotowaną, pieczoną, tartą na plasterki marchew, dodawać do kremów, placków warzywnych czy gulaszu.

Kalarepa

Kalarepa kryje w sobie cenne składniki mineralne jak wapń, magnez, żelazo, cynk i jest dobrym źródłem witaminy C i K. Można ją ugotować, podzielić na małe kawałeczki lub zetrzeć na tarce i dodać do zupy krem, puree ziemniaczanego czy naleśników.

Brokuł

Brokuł to prawdziwa superrzepa dla maluchów. Zawiera sporo białka, błonnika, witamin A, C, K, folianów. Można go ugotować al dente, zetrzeć na tarce i dodać do kaszki, zapiekać z serem, podawać z oliwką i plasterkami pomidora.

Owoce dostarczające energii

Banany

Banany to ulubione owoce niemowląt. Są słodkie, miękkie, łatwe do jedzenia, a dodatkowo pełne potasu, magnezu i błonnika. Można je podawać pokrojone w plastry, zmiksowane w koktajlach lub jako dodatek do owsianki czy naleśników.

Truskawki

Truskawki kryją w sobie witaminę C, kwas foliowy, błonnik i mnóstwo antyoksydantów. Można je zmiksować z jogurtem naturalnym lub sokiem na kremowy koktajl, dodać do owocowych musów, świeżych sałatek lub podać pokrojone na małe kawałeczki.

Morele

Morele to skarbnica witaminy A i C. Można je podawać niemowlęciu w postaci kompotu, musu morelowego, dodawać do jogurtu, twarożku lub plasterkować do płatków owsianych. Ich słodki smak na pewno przypadnie maluchom do gustu.

Proteinowe produkty mleczne

5 pomysłów na smaczne i zdrowe kolacje dla niemowlaka

Jogurt naturalny

Jogurt naturalny to świetne źródło białka i wapnia dla rosnącego organizmu. Można go podawać niemowlęciu samodzielnie lub z dodatkiem owoców, nasion czy pysznego musu. Warto wybierać jogurty bez dodatku cukru i aromatów.

Ser twarogowy

Chudy twaróg dostarcza niemowlakowi wapń, białko i probiotyki korzystne dla układu pokarmowego. Można go zmieszać z pomidorem i ziołami na pastę kanapkową, dodać do naleśników, placuszków lub zapiekać z warzywami.

Kefir

Kefir to napój mleczny bogaty w probiotyki i łatwo przyswajalny. Warto dodawać go do owsianek, koktajli lub podawać z musli i owocami na kolację. Pomoże wzmocnić odporność malucha.

Zboża i rośliny strączkowe na trawienie

Ryż brązowy

Brązowy ryż dostarcza węglowodanów, błonnika, magnezu i witamin z grupy B. Można go dodać ugotowany do zup krem, sosów warzywnych, zapiekać z mięsem, rybą lub jajkiem na kolację.

Kasza jaglana

Kasza jaglana zawiera sporo białka, węglowodanów złożonych i błonnika. Jest lekka w trawieniu i nadaje się do zup, kaszek, klusek. Można ją zapiec z warzywami i serem.

Soczewica

Soczewica to roślina strączkowa bogata w białko roślinne, błonnik, witaminy i żelazo. Ugotowana w wywarze warzywnym doskonale nadaje się na lekkostrawną kolację.

Zdrowe przekąski pomagające zasypiać

Banan

Plasterki banana zawierają magnez i potas, które pomagają się zrelaksować i zasnąć. Można je podać z odrobiną masła orzechowego lub pokruszonych płatków owsianych jako lekką przekąskę.

Kakao naturalne

Kakao na mleku matki lub mleku modyfikowanym ukoi zmysły malucha aromatycznym smakiem. Zawiera magnez, żelazo i stymuluje wydzielanie serotoniny.

Twarożek z miodem

Twarożek wymieszany z odrobiną miodu to słodka, ale zdrowa przekąska na dobry sen. Miód działa lekko sedatywnie, a białko pomoże dłużej zachować uczucie sytości.

Podsumowując, zbilansowana kolacja powinna dostarczać niemowlęciu wszystkich niezbędnych składników odżywczych i ułatwiać dobry sen. Wybierając zdrowe produkty, warzywa, owoce, nasiona i zboża można przygotować smaczny i pożywny posiłek przed snem.

Podsumowanie

Kolacja to bardzo ważny posiłek w diecie niemowląt, który powinien być zdrowy i zbilansowany. Dobrze zestawiona wieczorna przekąska zapewni maluchowi siły na całą noc i pomoże zasnąć w spokoju. Warto stawiać na produkty bogate w zdrowe tłuszcze, witaminy, składniki mineralne i błonnik. Podawanie warzyw, owoców, nabiału, zbóż i roślin strączkowych w atrakcyjnej formie sprawi, że kolacja będzie smacznym rytuałem każdego dnia.

Najczęstsze pytania

Do kolacji warto wybierać lekkostrawne dania z warzyw, owoców, produktów mlecznych, zbóż i roślin strączkowych. Można przygotować kaszki, puree, gotowane warzywa, sałatki, koktajle, twarożki, jogurty i owoce.

Zaleca się, aby ostatni posiłek niemowlę jadło około 1-2 godzin przed snem. Dla wielu maluchów optymalną porą na kolację jest okres między 17:00 a 19:00.

Kolacja powinna być mniejszym posiłkiem niż obiad. Wystarczy 150-200 ml mleka modyfikowanego lub kaszki bądź około 60 g miąższu warzyw i owoców.

Tak, ale w małych ilościach. Dobrze jest urozmaicać kolację niemowlaka o chude mięso drobiowe, ryby, tofu czy jaja.

Warto eksperymentować z konsystencją, smakiem i formą podawania. Kolorowe puree, pikantne sosy, koktajle w butelkach z słomką, wzory z warzyw i owoców - to uprzyjemni jedzenie.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak stworzyć kuchnię przyjazną dla dzieci: Pomysły na dania dla najmłodszych
  2. Ciasto bananowe: Odkryj słodką przyjemność w bananowym wydaniu
  3. Makaron faszerowany mięsem mielonym - przepis, nadziewany mięsem
  4. Sekret przepisu na śledzie Tomeka Strzelczyk.
  5. Jak łatwo i efektownie ozdobić domowy tort - porady i inspiracje
Autor Elżbieta Głowacka
Elżbieta Głowacka

Cześć! Jestem Elżbieta i serdecznie. Na tym blogu, gdzie przybliżę Wam świat kulinariów, gotowania i przepisów. Kocham gotować i eksperymentować w kuchni, dlatego chcę podzielić się z Wami moimi ulubionymi przepisami, trikami kulinarnymi i inspiracjami kulinarymi. 

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Jak zrobić deskę serów i wędlin
PoradyJak zrobić deskę serów i wędlin

Jak krok po kroku przygotować efektowną i smaczną deskę serów? Dowiedz się, jak dobrać odpowiednie rodzaje serów, ułożyć je z owocami i przyprawami. Poznaj sprawdzone sposoby na dekorację i podanie deski serów gościom.